Saturday 19 January 2019

HIBAH BONUS TABUNG HAJI 2019 (Akaun Berakhir 31 Disember 2018)

HIBAH BONUS TABUNG HAJI 2019 2018


Kadar Hibah atau Bonus Tabung Haji

Pengumuman Hibah atau Bonus Tabung Haji pada tahun 2019 bagi akaun berakhir 31 Disember 2019 sangat di nanti-nantikan.

Rasanya pasti ramai menantikan pengumuman kadar hibah atau bonus pada kali ini kerana:

  • adakah tahun ini lebih tinggi dari tahun sebelum
  • adakah pendedahan isu pembayaran Hibah tahun lalu yang dikatakan dibayar dalam keadaan kedudukan aset 'negative' Tabung Haji memberi kesan pembayaran tahun ini.
  • adakah penubuhan SPV dan pemindahan aset serta pelaburan tertentu TH ke SPV memberi kesan positif dan diterjemahkan kepada kadar pembayaran hibah yang diharapkan
Mulai tahun 2018 (akaun berakhir 31 Disember 2017), Tabung Haji mengumukan agihan sebagai agihan Hibah menggantikan 'nama' Bonus yang digunakan sebelum ini.


Bila akan di kreditkan?

Yang tertunggu-tunggu Hibah Tabung Haji, jika dilihat pada tahun-tahun sebelum, biasanya Tabung Haji akan membuat pengumuman pada minggu pertama bulan Februari.

Pada tahun lepas pengumuman dibuat pada minggu pertama bulan Februari dan pendeposit boleh membuat semakan mulai 12 Februari 2018.


Bagi yang sedikit marah apabila isu-isu berkaitan Tabung Haji keluar tempoh hari, dan telah mengeluarkan simpanan mereka, mungkin agihan yang akan diumumkan nanti tidak begitu mereka harapkan.

👉👉   Jangan Keluarkan Deposit Tabung Haji    










Hibah Tabung Haji vs Dividen KWSP vs Agihan ASB

Biasanya kadar Hibah Tabung Haji akan turut dibandingkan dengan Kadar Agihan ASB dan juga Dividen KWSP.

Dua instrument pelaburan / simpanan ini boleh dikatakan simpanan / pelaburan yang dijamin oleh kerajaan dan memberikan kadar pulangan yang tidak jauh diantara satu sama lain.

Untuk Hibah Tabung Haji pula untuk tahun ini, kita selaku pendeposit tidak boleh mengharap lebih jika berdasarkan Agihan ASB dan juga Dividen KWSP. 

ASB
Jika di lihat kepada pengumuman Dividen ASB untuk tahun berakhir 31 Disember 2018, agihan yang diumumkan sedikit menurun berbanding tahun sebelumnya.

👉👉   Pengumuman Agihan Dividen ASB 2018    



KWSP
Jika diambil kira pengumuman pihak KWSP baru-baru ini di mana berkemungkinan kadar dividen tahun ini lebih rendah berbanding tahun sebelum, jadi kita selaku pendeposit juga tidak boleh mengharapkan sesuatu yang lebih baik dari tahun sebelum.



Adakah isu-isu Tabung Haji yang hangat diperkatakan sebelum ini sedikit sebanyak menambah kesan kepada kadar Hibah dan Bonus?  Sama sama kita tunggu.


Hibah atau Bonus Tabung Haji Tahun Sebelum 

Jika diihat kepada 3 tahun sebelumnya pula, Tabung Haji mengumumkan kadar Hibah (Bonus) seperti berikut :

Hibah TH 2017 (umum 2018)  :
- 4.50 % Hibah Tahunan
- 1.75%  Hibah Haji

Bonus TH 2016  (umum 2017)   :
- 4.25 % Bonus Tahunan
- 1.50%  Hibah Haji

Bonus TH 2015  (umum 2016)   :
- 5.00 % Bonus Tahunan
- 3.00%  Bonus Haji.


Untuk rekod agihan bonus / hibah Tabung Haji, boleh lihat di link di bawah

👉👉   Rekod Sejarah Agihan Bonus Hibah Tabung Haji     



Apa beza Hibah Tahunan dan Hibah Haji?

Hibah Tahunan 
Adalah hibah yang akan diperolehi oleh semua pendeposit. Ia mengikut prestasi kewangan tahun semasa dan diberi sebagai menghargai para pendeposit.

Hibah Haji
Adalah hibah khas yang diberikan kepada pendeposit yang masih belum menunaikan haji bagi meningkatkan jumlah tabungan mereka. Lebih tinggi hibah... lebih besar tabungan... dan moga-moga ada rezeki cepat terpilih menunaikan fardu Haji.


Bagi yang telah menunaikan Haji dan rasa terkilan apabila tidak menerima Hibah Haji ini, saya rasa untuk mengurangkan rasa terkilan tu...
-  anggaplah bahagian 'hibah' kita disumbangkan kepada mereka yang masih belum menunaikan Fardu Haji ... moga tabungan mereka cepat melayakkan mereka menunaikan haji.

- jika masih rasa terkilan, boleh consider untuk menyimpan / melabur di institusi lain. Tapi ingat ye, tak banyak institusi yang 'menjanjikan' pulangan seperti TH ini bagi simpanan kita. Jika memilih untuk membuat Pelaburan, mungkin ada beberapa pilihan yang agak kompetetif. 


👉👉   Dividen ASB 2018     



Mat Drat @SayangWang

Jika rasa bermanfaat , sila share 👇👇👇👇

1 comment: