Monday 10 December 2018

Jangan Keluarkan Deposit Tabung Haji



Tabung Haji...

Jangan Panic. Jangan keluarkan Deposit.  Ini pandangan saya susulan beberapa posting di media sosial yang ramai ingin keluarkan deposit mereka di Tabung Haji.

Saya Tak akan keluarkan duit dari Tabung Haji.
Ini cara saya menyumbang kpd Tabung Haji.

Bagi saya, tindakan perlu bijak sebagai seorang menteri... Menteri perlu bertindak sebagai seorang yang berada di dalam kerajaan dan bukannya lagi sebagai pembangkang. Tindakan perlu lebih berhemah, untuk meminimakan kesan kepada masyarakat terutama kepada pendeposit bagi kes Tabung Haji ni. Bak kata pepatah, "tarik rambut dari tepung, rambut tak putus dan tepung tak terabur" 

Tindakan mem'panik'kan pendeposit boleh membuat pendeposit mula mengeluarkan wang dari Tabung Haji dan lagi memburukkan lagi keadaan kewangan  Tabung Haji. Dah la Tabung Haji terkesan dengan kejatuhan nilai saham di KLSE, ini ditambah lagi dengan kesan pendeposit yang mula mengeluarkan duit mereka.

Dan masa ni la.... Jerung2 sedang menunggu je TH menjual aset2 pelaburan mereka pada harga rendah.

Dulu, bila Rafizi dedahkan isu TH 'dipaksa' beli lot tanah 1MDB (TRX) , saya pun marah dengan TH. Saya juga menyumpah seranah mereka yg terlibat.

Ketika isu pembelian tanah TRX dahulu,  saya tak cepat melatah ketika itu, saya tidak keluarkan duit dari TH. Saya masih percaya, decision saya dengan kekalkan deposit yang tak seberapa di TH mampu membantu TH mengekalkan porfolio pelaburan mereka. Sedikit sebanyak meminimakan kerugian TH kpd porfolio tertentu. Kurang kerugian, maknanya ada lebih untuk disalurkan kepada jemaah haji (dan kita pendeposit juga).

Dan saya ingat, ketika itu ramai juga yang cepat melatah, keluarkan duit sehingga kurang dari 'baki' tertentu yang sampaikan giliran haji mereka juga luput.

Kita pendeposit, saya yakin kita bukan semata mata menabung di TH untuk mendapatkan pulangan tetapi lebih dari itu. Menabung untuk memudahkan urusan kita ke Makkah untuk menunaikan haji.

Jika ada yang marah pun dengan Tabung Haji, saya sarankan janganlah keluarakan duit dari TH sekarang ni. Bersama kita pertahankan. Kalau nak keluarkan juga duit dalam Tabung Haji tu, keluar kan sedikit cukuplah sebagai tanda isyarat kepada TH yg kita pendeposit ada kuasa. Sikit2 sudah la, jgn keluarkan banyak.

Yang salah, mungkin beberapa top management dahulu yang buat decision silap dan salah, jangan kita hukum institusi ini pula sekarang.

Ramai antara kita berdoa dan menyumpah (sekurang kurangnya terdetik), 'cexxka' sungguh.. Duit Tabung Haji pun nak rembat. Bila bekas Pengerusinya didakwa hari tu, satu kepuasan sedikit kepada saya sebenarnya, sekurang-kurangnya tindakan dah dilakukan untuk keluarkan 'anasir-anasir' yang merosakkan Tabung Haji ni.

Mereka yg bersalah memang kita harap akan diambil tindakan dan dihukum.

Tabung Haji, Institusi yang diasaskan dan di tubuhkan asalnya untuk membantu orang-orang Melayu ketika itu untuk memudahkan mereka menunaikan haji. Jadi sama sama kita harap tujuan asal ini menjadi keutamaan TH disamping memberi nilai tambah kepada kita sebagai pendeposit.

- Mat Drat

1 comment:

  1. Nice info.. betul jugak tu.. TH sy rasa simpanan n pelaburan yg bagus instead of unit trust patuh syariah yg lain... papepon kena siasat dulu sebelum bertindak melulu..semoga Allah pelihara kita semua umat Islam

    ReplyDelete