Saturday, 30 December 2017

BEZA REBAT CUKAI DAN PELEPASAN CUKAI





REBAT CUKAI vs PELEPASAN CUKAI 


Mat Drat nak share sikit pasal rebat n pelepasan.

Pelepasan Cukai dan Rebat Cukai adalah perkara yang berbeza. Mungkin ada yang masih keliru di antara kedua-duanya, terutama bagi yang pertama kali menghantar borang cukai / e filing.


PELEPASAN CUKAI 🔷🔷

Pelepasan Cukai ni kata mudahnya adalah amaun yang dibenarkan untuk tolakan ke atas pendapatan yang kita terima.

Katakan gaji kita setahun RM 50,000. Cukai tidak akan dikira atas RM50K tadi tu, TETAPI kita dibenarkan tolak dengan beberapa pelepasan-cukai. Dah tolak, baki tu baru akan dikenakan cukai. 

Antara pelepasan-cukai tu adalah

- Pelepasan diri

- Pelepasan suami/isteri (tidak bekerja ) 

- Pelepasan anak

- Pelepasan EPF, insuran, perubatan penyakit kritikal dan lain-lain lagi. 

* Senarai Pelepasan untuk 2017 serta sedikit penerangan saya kongsi link di ruangan komen.


Katakan jumlah pelepasan-cukai yang di tuntut adalah RM 20,000 maka cukai hanya dikira ke atas baki RM30,000 sahaja (50K - 20K).

Cukai ke atas RM 30K ni adalah RM 650 kalau ikut Kadar cukai 2016 😊


TAPI bukan kena byr RM650 tu sebab boleh tuntut rebat. Ada Rebat pulak lagi....

REBAT CUKAI 🔶🔶


Bagi pemastautin di Malaysia, mereka yg pendapatan bercukai kurang RM35,000 adalah layak untuk menuntut rebat cukai sebanyak RM400 untuk diri sendiri. 

Macam pengiraan tadi, pendapatan bercukai dia hanya RM30,000, jadi dia layak dapat rebat RM 400.



Dari RM650 cukai yang dia kena bayar, lepas tolak rebat RM400, dia kena byr cukai RM 250 sahaja.



😎 TAPI, mungkin dia perlu bayar kurang dari Rm250 tu atau tak perlu bayar langsung sebab.... 

- Kalau pasangan dia tak bekerja, tambahan lagi rebat RM400akan diberikan. Dari kena byr 250 tadi, tolak lagi 400 jadi cukai kena bayar '0'.

- Kalau isteri dia bekerja, dia TAK DAPAT tambahan rebat tadi. Tak pun kalau dia bujang, tak boleh la nak dapat rebat tambahan RM400 tadi. Jadi yg bujang tu, cepat cepat kahwin ye.. 😁

- Tapi jangan risau, ada lagi rebat. kalau ada buat Bayaran Zakat pada tahun tu, pun boleh tolak sebagai Rebat.

 DAN Kena ingat ye, rebat ni terhad sehingga jumlah cukai yang dikenakan. Kalau cukai hanya RM650 sahaja maka rebat diri, rebat zakat hanya boleh tuntut setakat RM650 sahaja.








Jangan pulak lepas ni, tersalah anggap yg LHDN akan bayar kat kita pulak kalau cukai yang kena lagi sikit dari amaun rebat. 

Macam pengiraan ni, 

- cukai kena RM650, 

- Layak rebat diri RM400, isteri tak bekerja dapat lagi rebat RM400, lepas tu pulak Zakat RM1,000... Walaupun total rebat 1,800, tapi yang boleh ditolak hanya setakat jumlah cukai sahaja.

Jangan suka-suka je berangan LHDN akan bayar kita RM1,150 (650—1,800). Salah kira mcm ni.

Tapi Kalau ada potongan PCB, yg potongan bulan bulan tu.... Yang tu baru boleh berangan nak dapat refund. PCB tu lain...
TAPI (lagi sekali), kalau lepas submit E-FILING nanti, tunggu refund (Kalau ada lebihan cukai) tak dapat dapat.... mungkin ada yang tak kena la tu kot pada borang kita, tak pun pegawai kena semak lebih detail borang/file kita.! 😀😀 


Sambil2 sambil tunggu refund tu nanti, boleh juga siapkan resit dan dokumen.... Kot2 dapat surat audit dulu sebelum terima refund. Cepat submit dokumen, cepat dapat refund.




Jika rasa bermanfaat , sila share 👇👇👇👇



No comments:

Post a comment