Monday 15 August 2016

Jawapan isu Skim Simpanan KWSP yang viral.

jawapan saya yg tak berapa arif... 2 3 kawan di group whatsapp minta saya ulas dan jawab.

Jadi berikut adalah ulasan saya berdasarkan pemahaman dan pembacaan saya.



*1* Bezanya skrg ni kita ada skim baru iaitu Skim Simpanan Shariah, berbanding yang lama Skim Konvensional.

Macam banking... dulu konvensional skrg ada pilihan kepada Islamic Banking.

Sama sprti Insuran vs Takaful.
Konvensional bond vs Islamic Bond


*2* Betul, semua akan dilaburkan di instrument yg patuh shariah. Skrg ni dlm skim konvensional lebih kurang 45% pelaburan kwsp adalah dlm instrument shariah compliance.


*3* Panel pelabur... tak nampak apa2 isu pun kat sini. Mereka akan melabur mengikut garis panduan yang ditetapkan dan akan dipantau.





*4* Dividen tidak halal??
Sebelum ini di skim konvensional, semua telah sedia maklum memang ada percampuran pelaburan. Justru dividen juga ada bercampur. Sebab itu kita perlu buat penyucian dividen. Untuk elak menerima dividen yang bercampur, kena la beralih ke Skim Shariah.

Panduan penyucian dividen boleh rujuk www.muftins.gov.my/index.php/arkib2/himpunan-fatwa/171-keputusan-mesyuarat-fatwa/921-penyucian-dividen-simpanan-ahli-kwsp-sedia-ada-sebelum-bertukar-ke-akaun-kwsp-yang-diuruskan-mengikut-prinsip-syariat-kwsp-islamik


*5* Tiada jaminan minima dividen.
Kena faham konsep pelaburan... kena faham maksud _wakalah_ . Jika ada 'guaranteed return' dari pelaburan, dah lain tu....
Ada sebab ulama berpendapat pelaburan dari perspektif islam tidak membenarkan jaminan keuntungan. Boleh google untuk baca lebih mendalam.


*5a* Skim ini patuh shariah kerana wang dilaburkan di instrument yang patuh shariah dengan dipantau oleh Jawatankuasa Penasihat Shariah. Juga ada panduan rangka kerja yang perlu dipatuhi.


*6* Konsep Perkiraan ??
Tidam jelas apa yang dimaksudakan dengan pengiraan.


*7* Tiada beza ??
Skim ini jelas ada perbezaan dengan skim konvensional. Sila baca maklumat di laman web kwsp untuk mengetahui perbezaan.

Contoh mudah : Duduk serumah lelaki dan wanita, satu pasangan berkahwin dan satu pasangan tidak berkahwin.
Pasangan berkahwin = halal.
Pasangan tidak kahwin = zina


8. Capai status halal.
Skim ini dilaburkan di instrumnent patuh shariah jadi hasil keuntungan adalah bersih dan halal. Sebelum ini bercampur dengan pelaburan di instrument halal / haram / bercampur.


9. Saham diklafisikasikan sebagai halal...

Untuk kaunter saham, kita boleh semak di BSKL. Jika yang biasa melabur pasti tahu kerana telah dinyatakan sesuatu kaunter saham itu patuh shariah atau tidak.

Security Commission (SC) akan sentiasa memantau melalui Panel Penasihat Shariah SC. Ini juga boleh baca di laman web SC untuk mengetahui lebih lanjut.


*11* Mengetahui running / untung rugi pelaburan bila bila masa.
Kita boleh tahu jika kita melabur sendiri duit kita. Di dalam KWSP, wang kita beserta berbilion RM wang ahli lain turut dilabur. Wang bukan dilabur di 1 tempat sahaja tetapi di pelbagai instrument. Sebab tu cut off time di buat di 31 Disember untuke menilai prestasi pelaburan, dan pulangan akan di beri kepada ahli berdasarkan pulangan yang diterima.
Ini pun si penulis tak faham ke ??? Grrr ghsxxght!!


12. Masuk semula skim lama.
Apa masalah nak masuk skim lama. Dah diberi skim islamik yang patuh shariah, mengapa perlu kembali ke skim konvensional.
Faktor keuntungan mengatasi faktor 'kehalalan' sipenulis??


*13* Tunggu dan lihat?
Mengapa perlu tunggu dan lihat, kita sebagai muslim ada pilihan sekarang untuk memilih Skim Patuh Shariah.
Tak tahu apa motif sebenar penulis.


*14* Skim ini patuh shariah di pelaburan. Wang ahli dilaburkan mengikut garis panduan yang ditetapkan di instrument yang patuh shariah.

## Kesimpulan saya.
1. Penulis hampir '0' knowledge pasal Skim Shariah ini , kurang ilmu kewangan dan masih konfius mengenai kewangan islam.

2. Pastinya penulis tidak termasuk didalam 70% responden yang memberi maklumbalas kepada KWSP pada tahun 2015 yang inginkan skim simpanan alternatif menggantikan skim konvensional.

-mat drat-



No comments:

Post a Comment